Tälttur i vildmarken

  • Antal dagar: 4
  • Planerade avgångar: 5-8/7 2021
  • Plats: Hemavan, Norra Storfjället runt
  • Svårighetsgrad: Medium - Kräver träning innan turen
  • Antal deltagare: minsta antal 6 st
  • Pris: 6,995 SEK
Vår 4-dagars fjällvandring med tält – för dig som vill ha sällskap eller för 1:a gången ska tälta och uppleva vildmarken fullt ut.

Turerna genomförs i lättsam miljö där vi under turen enkelt går igenom och testar de färdigheter som krävs för att må bra under fjällturer. Hur går det till att vada? Så tänker du vid val av tältplats. Hur agera vid uppsättning/nedtagning av tält i regn? Så genomför kort respektive lång rast samt skydd vid längre rast i dåligt väder. Hur packar ryggsäcken och vilken utrustning är lämplig? Så håller du dig torr, varm och mätt. Så torkar du bäst blöt utrustning.

Turen börjar i god tid före genomförandet med information om träning och utrustning.
Dialog och information sker med deltagarna via sluten Facebookgrupp för gemensamt lärande innan turen. Du får omfattande information v.g träning, förebyggande aktiviteter och utrustning.

Förhoppningsvis gör vi även en kortare toppbestigning av lämpligt berg för att få se och uppleva de magnifikaste vyerna.

Turen går runt Norra Storfjället med utgångspunkt i Hemavan. Vi startar med att vandra Kungsleden genom Syterskalet omgivna av norra och södra Sytertopparna. Färden går längs Syterbäcken och passerar både Viterskalsstugan och Syterskalets rastskydd.

Turen viker av från Kungsleden och går ner mot Gurkfjället och Solberg. Här finns Vaellientjåhke och hela Norra Storfjällets östra toppar bredvid oss och de storslagna ytorna österut. En lättvandrad del som även passerar Stabre rastskydd.

När vi passerat Vaellientjåhke svänger vi och fortsätter ett antal kilometer i oledad terräng ovan Sleaberget. Passar det blir det toppbestigning av antingen Vaellientjåhke eller Sarviestjåhke. Vi kommer då fram till Laisaliden för att fortsätta via Drottningleden till Hemavan.

Dag 1

Samling 13.00 vid utgångspunkt för genomgång av tur och utrustning. Ev. komplettering eller lämnade av överflödig utrustning. 1:a dagen börjar vi med lugn vandring och bekantar oss med utrustning, raster och miljöer. Vi justerar ryggsäckar, packar om utrustning etc.

Viktigt att du haft en god natts sömn och är utvilad innan turen. Vi rekommenderar att anlända till utgångspunkten dagen innan.

Dag 2-3

Färden fortsätter där vi turas om att orientera och leda gruppen, normalt håller var och en själv koll på var vi befinner oss. Allt eftersom vi vänjer oss vid fjällmiljöerna utökas aktiviteterna med praktik av t.ex. teknik och säkerhet. Du får lära dig att söka skydd, laga mat, utrustningstips och olika sätt att klä dig.

Förhoppningsvis kan vi under turen göra en enklare toppbestigning av närliggande topp.

Dag 4
Normalt är vi tillbaka vid utgångsplatsen i god tid innan 16.00 då vi avslutar med att utvärdera turen. Många tidigare gäster har uttryckt värdet av att stanna kvar en natt för att kunna smälta upplevelserna istället för att direkt återgå till vardagen.

 

I arrangemanget ingår:
Häfte med beskrivning av träning, förebyggande vård och utrustning
Dialog och stöd innan turen med medföljande fjällfarare
Sluten Facebookgrupp för information och frågeställningar
Fjällfarare under hela turen för frågor och stöd samt inställning av ryggsäck, utrustningsalternativ, tejpning, gångteknik etc.
Utbildning i fjällkunskap löpande under turen
Vandring enligt för året vald färdväg
Genomgång kring mat, vätska och utrustning
Eventuell nödvändig säkerhetsutrustning

Bearfoot North tillhandahåller viss vandringsutrustning på begäran såsom tält, kök etc.
Deltagande sker på egen risk och det är upp till varje deltagare att själv säkerställa att du är rätt försäkrad för turen.

Värt att veta

Vi rekommenderar att du sover vid utgångsläget natten innan turen. Se till att få en god natts sömn och vara utvilad.

Flera tidigare deltagare har valt att sova över ytterligare en natt i valt utgångsläge vid återkomsten för att vila upp sig och framförallt smälta intrycken från turen.

 

Mat

Det finns att köpa färdiga dygnspåsar som innehåller allt du behöver för turen. Alternativet är att plocka ihop lämplig matsäck själv. I häftet som skickas finns förslag på lämplig kost. Tänk på att ta med nötter, bars, godis, frukt m.m. att äta vid pauser och tillföra energi.

 

Tidigare deltagare tipsar…

Träna långa pass med ryggsäck innan turen så du vänjer kroppen vid belastning och minskar träningsvärk under turen. Börja med kortare pass och lätt packning, öka gradvis.

Använd stavar under hela turen för att avlasta ben och minska belastning på knän. nedför. Stavar är också nödvändiga vid vadning.

Utrustningslista

När resan är betald skickas ett häfte som djupare beskriver nedanstående utrustningslista.

Korta underbyxor kalsong/trosor
Underställströja
Kängor och strumpor, med minst en extra uppsättning strumpor
Långa byxor
Vindtät jacka
Keps
Regntät jacka och byxa. Byxorna ska gå att ta på/av utanpå kängorna
Förstärkningsplagg. Tunn dun/syntetjacka. Ska rymmas under regnjackan
Mössa och handskar
Ryggsäck ca 60-90 liter, beroende av storlek på tält och sovsäck
Vattenflaska & mugg
Tält
Sovsäck
Liggunderlag
Kök
Stavar/vandringsstav
Tejp och skavsårsplattor till fötterna
Extra uppsättning strumpor
Buff/halsduk
Toapapper & våtservetter
Solglasögon och solskyddsmedel
Myggmedel
Litet sittunderlag, enkelt att ta fram till rast